maak je eigen
materiaal
Met deze tool maak je in vier stappen jouw campagne-uiting. Op elke uiting staat een vraag die uitnodigt tot Samen Beslissen, passend bij jouw doelgroep. Als je je doelgroep en vraag hebt gekozen, download je je uiting in de formaten die je nodig hebt. Hier lees je de vragen alvast voor je begint.
alle vragen in de generator
Er zijn tientallen vragen opgesteld die Samen Beslissen concreet maken. Met deze begrijpelijke en praktische vragen help je zorgverleners, patiënten en cliënten beter en vaker samen te beslissen.
HALLO PATIENT OF cliënt
Voorbereiding
- Schrijf jij voor een gesprek al je vragen op?
- Mail jij vóór een gesprek alvast je vragen?
- Bereid jij een gesprek voor op www.defysiotherapeut.com?
- Zoek jij naar meer informatie op www.thuisarts.nl?
- Bereid jij een gesprek voor op www.mijnkwaliteitvanleven.nl?
- Vraag je iemand mee naar een belangrijk gesprek?
- Zoek jij naar meer informatie op www.deverloskundige.nl?
Alles zeggen tijdens een gesprek
- Vertel jij wat je belangrijk vindt in je dagelijks leven?
- Vertel jij wat de gevolgen zijn van de behandeling voor jou?
- Vertel jij hoe het voor jou is om afhankelijk te zijn van zorg?
- Vertel jij welke gevolgen jouw ziekte op je leven heeft?
- Vertel jij wat je verwacht van de behandeling?
- Zeg jij het als je twijfelt over een behandeling?
- Zeg jij het als je twijfelt over een medicijn?
- Zeg jij het als je tijd nodig hebt om na te denken?
- Vertel jij wat je graag weer wilt kunnen doen na de behandeling?
- Welke hulp heb je nodig om te leven zoals jij dat wilt?
- Zeg jij het als je het advies van een andere dokter wilt?
- Vertel jij over jouw voorkeuren/wensen?
- Vertel jij wat je verwacht van de zorg?
- Zeg jij het als je twijfelt over een afspraak in je zorgplan?
- Vertel jij welke zorg je nodig hebt om te leven zoals jij dat wilt?
- Vertel jij wat je verwacht van de zorg die je krijgt?
- Vertel jij hoe je je toekomst ziet?
Alles vragen tijdens een gesprek
- Vraag jij om meer uitleg als je het niet begrijpt?
- Vraag jij naar alle mogelijke behandelingen?
- Vraag jij naar de voordelen en nadelen van een behandeling?
- Vraag jij welke behandeling het beste past bij jouw situatie?
- Stel jij de 3 goede vragen tijdens een gesprek?
- Vraag jij welke keuzehulp er is om een behandeling te kiezen?
- Vraag jij welke hulpmiddelen er zijn bij het maken van je keuze?
- Vraag jij naar de bijwerkingen van medicijnen?
- Vraag jij om meer tijd als je langer wilt praten?
Tips voor na het gesprek
- Vraag jij na een gesprek om een samenvatting?
- Overleg jij met familie of een bekende over je behandeling?
- Overleg jij met familie of een bekende over je medicijnen?
- Lees jij in je online dossier terug wat er besproken is?
- Overleg jij met een familielid of vriend over je zorgplan?
- Vraag jij welke hulpmiddelen er zijn bij het maken van je keuze?
Andere tips
- Weet jij dat je ook kan kiezen voor niet behandelen?
- Weet jij dat je ook kan kiezen voor geen zorg?
- Weet jij dat je een gesprek mag opnemen?
- Beslis jij samen?
- Weet jij dat je ook om een digitaal consult kan vragen?
HALLO ZORGVERLENER
Patiënt of cliënt uitnodigen om te vertellen
- Vraag jij naar de verwachtingen van je patiënt/cliënt?
- Vraag jij wat je patiënt/cliënt belangrijk vindt in het dagelijks leven?
- Weet jij wat je patiënt/cliënt wil blijven doen naast de behandeling?
- Vraag jij of je patiënt de volgende stap in de behandeling daadwerkelijk wil zetten?
- Weet jij wat de patiënt/cliënt wil blijven doen naast de zorg?
- Heb je gevraagd wat de voorkeuren/wensen van je patiënt/cliënt zijn?
- Beslis jij al samen met je patiënt/cliënt?
- Weet jij wat je cliënt wil blijven doen naast de zorg?
- Staat je cliënt echt achter de doelen in het zorgplan?
- Weet jij hoe je cliënt zijn/haar toekomst ziet?
Alle informatie geven
- Vraag jij je patiënt/cliënt of je het goed hebt uitgelegd?
- Vat jij het gesprek samen voor je patiënt/cliënt?
- Vertel jij je patiënt/cliënt over de voordelen en nadelen van elke behandeling?
- Leg je ook uit waaróm jij je patiënt/cliënt een medicijn voorschrijft?
- Leg je uit hoe een medicijn het dagelijks leven van je patiënt/cliënt kan veranderen?
- Leg je uit hoe een behandeling het dagelijks leven van je patiënt/cliënt kan veranderen?
- Vertel jij je patiënt over de gevolgen van een behandeling voor zijn/haar omgeving?
- Vertel jij je patiënt over alle mogelijke behandelingen?
- Leg jij uit wat de zorg betekent voor de omgeving van je patiënt/cliënt?
- Maak je gebruik van de Terugvraagmethode?
- Vertel jij dat geen zorg of behandeling ook mogelijk is?
- Leg jij uit waarom je patiënt/cliënt zorg krijgt?
- Beslis jij al samen met je patiënt/cliënt?
- Vertel jij je cliënt over de gevolgen van een behandeling voor zijn/haar familie en vrienden?
- Vertel jij je cliënt over alle mogelijke keuzes in de zorg?
Andere tips
- Vat jij het gesprek samen voor je patiënt/cliënt?
- Geef jij je patiënt/cliënt genoeg tijd om na te denken?
- Vertel jij dat je patiënt/cliënt altijd op een beslissing mag terugkomen?
- Bespreek jij de mogelijkheid van een second opinion met je patiënt/cliënt?
- Is je patiënt/cliënt op de hoogte van het online dossier?
- Help jij je patiënt/cliënt om een gesprek in het ziekenhuis voor te bereiden?
- Help jij je patiënt/cliënt om een gesprek met de wijkverpleging voor te bereiden?
- Betrek jij familie en vrienden van de patiënt in het gesprek over de behandeling?
- Vertel jij het je patiënt/cliënt als jullie ook even kunnen wachten met de behandeling?
- Bied jij je patiënt/cliënt een digitaal consult aan?
- Betrek jij de sociale omgeving van de patiënt/cliënt in het gesprek?
- Maak je gebruik van de Terugvraagmethode?
Aan wie is je uiting gericht?
In de laatste stap kun je kiezen welk gezicht je wil gebruiken.
Hoe spreek je de zorgverlener aan?
Kies een beroep
Beroep zoeken
Hoe spreekt de zorgverlener de zorggebruiker aan?
Kies een onderwerp voor de vraag
Kies een onderwerp
Klaar! Je kan nu je materialen downloaden
Kies het formaat
A4 (297 mm x 210 mm)
Kies het gezicht
1/9