‘Zie iedere patiënt als je eerste’

Als ambassadeur van de campagne ‘Betere zorg begint met een goed gesprek’ en als patiënt weet Bart Chabot als geen ander hoe belangrijk de patiënt-arts relatie is. Samen met zijn cardioloog Vincent van Driel gaat hij in op wederzijdse communicatie, de complexiteit van samen beslissen en de rol van de patiënt en de arts.

Chabot benadrukt hoe het hem hielp dat Van Driel luisterde naar zijn verhaal. Zo werd besloten tot ablatie, een mildere ingreep dan een operatie, om de hartritmestoornissen van Chabot te behandelen. Van Driel: ‘Het voordeel daarvan is dat je na twee weken alweer op de bühne staat.’

Van Driel noemt het cruciaal dat dergelijke overwegingen worden meegenomen in het beslissingsproces. Evenals verwachtingen, gevoelens en emoties. ‘Sommige patiënten zijn bijvoorbeeld bang voor complicaties. Aan mij de taak om met getallen te komen en iets te vertellen over de context. In veel gevallen kijkt de patiënt na uitleg anders naar een behandeling. Niet alleen een luisterend oor, maar ook valide informatie heeft dus effect op het proces van samen beslissen.’

Chabot weet uit eigen ervaring en als ambassadeur van de campagne ‘Betere zorg begint met een goed gesprek’ dat je als patiënt ook zelf aan de bak moet. ‘Schrijf vragen op, neem iemand mee en noteer de conclusies van het consult. Het komt de vruchtbaarheid van het gesprek en de tevredenheid over de behandeling alleen maar ten goede.’
Medisch specialisten geeft Chabot mee dat ze iedere patiënt als hun eerste moeten zien. ‘Ik vergelijk het met mijn eigen werk: als ik optreed in Amsterdam en het dak gaat eraf, betekent dat niet dat diezelfde sfeer in Winterswijk heerst. Je moet iedere keer vanaf nul beginnen. Dat geldt ook voor patiëntencontact.’

  • Lees in het volledige artikel in het magazine De Medisch Specialist meer over wederzijdse communicatie, de complexiteit van samen beslissen en de rol van de patiënt.