Workshop Onderwijs: Isala demonstreert beeldtafelsessie

– special congres Beslist Samen! –

Opleiding en training is noodzakelijk voor de implementatie van samen beslissen, maar welke onderwijsvorm kies je dan? Isala introduceert in de workshop over onderwijsvormen een nieuwe methode met een beeldtafelsessie, die de intrinsieke motivatie van teams aanspreekt.

 

Iedereen gelooft heilig in het nut van trainen en opleiden. Een rondje onder de deelnemers leert dat vooral de verwachtingen over het effect van ervaringsleren, trainen van vaardigheden en leren op de werkplek hoog zijn.

Blijven oefenen
Het lastige is echter dat we weinig tot niets weten van blijvende effecten van trainingen. Workshopleider Paul Brand, decaan van de Isala Academie in Zwolle en hoogleraar klinisch onderwijs aan het UMC Groningen: ‘Direct na de training beoordelen deelnemers een training positief en geven ze grif een 8. Ze hebben veel geleerd, maar de transfer van het geleerde naar de werkplek blijft een probleem. De volgende dag wacht een drukke poli en al snel overheerst de waan van de dag.’
Iedere aios volgt een communicatiecursus, maar uit onderzoek blijkt dat van de geleerde vaardigheden slechts weinig beklijft. Na de coschappen groeien de communicatieve vaardigheden niet of nauwelijks meer. Volgens Brand vraagt het op peil houden en steeds verbeteren van je communicatievaardigheden ook onderhoud. ‘Je moet doelbewust blijven oefenen, op je eigen handelen reflecteren en feedback krijgen. En met onderzoek de effecten monitoren.’

 

Bewustwording
In Isala is samen met CSS, een bedrijf gespecialiseerd in werkplekleren, een training ontwikkeld voor samen beslissen, waarin bewustwording centraal staat. Mayella Guchelaar, opleidingsadviseur bij Isala, demonstreert een beeldsessie waarin een team het eerst eens moet worden over wat er nodig is om samen beslissen op hun afdeling te laten slagen.

Zes deelnemers scharen zich rond een grote iPad. Ze zien verschillende filmfragmenten over samen beslissen en drukken op een knop zodra een beeld of uitspraak hen aanspreekt. Zo worden in totaal 36 beelden gekozen die de iPad overzichtelijk op het scherm presenteert. Al snel is duidelijk welke fragmenten populair zijn. Dan ontspint zich een gesprek over welke elementen van betekenis zijn voor samen beslissen met patiënten op de eigen afdeling.
Guchelaar: ‘Het is een mooie interactieve manier om iedereen gelijkwaardig inbreng te laten leveren. Een team gaat zo vanuit de eigen intrinsieke motivatie met zes elementen aan de slag.  Daarvoor kiezen ze een route die bij hen past. Dat kan een vaardigheidstraining of e-learning zijn, maar ook een verandering in het zorgproces of bij elkaar in de spreekkamer kijken.’

Brand: ‘We hebben deze methode nu bij dertig artsen/verpleegkundigen toegepast en zien dat het hen prikkelt en aanspreekt. Hoe effectief dit is, weten we natuurlijk pas na verder onderzoek.’