Leidraad helpt bij het maken én kiezen van een goede keuzehulp

Keuzehulpen zijn populair en helpen professionals en patiënten om samen de juiste behandeling te kiezen. Maar hoe maak of kies je een goede keuzehulp? Drie organisaties van professionals (NHG, FMS en V&VN) en Patiëntenfederatie Nederland maakten hiervoor een leidraad.

 

 

Een keuzehulp helpt patiënten met rake vragen afwegingen te maken over hun voorkeuren, waarden en doelen. Dat helpt hen om samen met hun zorgverlener een behandeling te kiezen die bij hen past. Een goede keuzehulp geeft betrouwbare medische informatie over behandelingen én sluit aan bij de behoefte van de patiënt.

Acht stappen
De nieuwe leidraad leidt de ontwikkelaars met acht stappen naar zo’n betrouwbare en nuttige keuzehulp. Projectleider Anouk Knops (Patiëntenfederatie Nederland): ‘Een stap is bijvoorbeeld dat je eerst de vragen en voorkeuren van patiënten in kaart brengt of dat je de inhoud en vorm toetst bij gebruikers, bij professionals en patiënten. Belangrijk is ook dat de inhoud zorgvuldig wordt vertaald. Dat deze wordt uitgewerkt vanuit het perspectief van de patiënt én klopt met de medische richtlijn.’ Per stap krijgt de ontwikkelaar van keuzehulpen zinvolle tips.
In de praktijk blijkt het maken van een goede keuzehulp geen sinecure. Knops: ‘Zo was er een keuzehulp voor hevig menstrueel bloedverlies waarbij alle informatie in eerste instantie gericht was op hoe goed behandelingen zijn in het stoppen van het bloedverlies. Maar voor veel vrouwen met deze klachten bleek het net zo belangrijk om te weten hoe de behandelingen werken tegen hun pijn bij de menstruatie.’

 

Kaf van het koren scheiden
Volgens Ewoud van Arkel, orthopeed en voorzitter van de Werkgroep Samen beslissen en Patiënteninformatie, is de leidraad ook nuttig voor wetenschappelijke verenigingen en ziekenhuizen. ‘Een keuzehulp voor een bepaalde aandoening moet betrouwbaar zijn. Met de leidraad kun je beoordelen of een keuzehulp op de juiste wijze tot stand is gekomen en of bijvoorbeeld de wetenschappelijke vereniging betrokken is. Dan weet je zeker dat alle behandelopties aan de orde komen. Er verschijnen steeds meer keuzehulpen. Deze leidraad helpt ziekenhuizen en professionals om het kaf van het koren te scheiden.’

 

Betrouwbaar
De leidraad is gebaseerd op een uitgebreide wetenschappelijk verkenning in de literatuur, onder (internationale) experts, en onder beroepsgroepen en patiëntenorganisaties. Van Arkel vindt dat alle aspecten zijn meegenomen om tot een goede keuzehulp te komen. ‘Van samenwerking met de wetenschappelijke vereniging tot betrokkenheid van patiënten. Het komt allemaal aan bod. Met de leidraad komen alle behandelopties in een keuzehulp. Zo ontstaat een objectief hulpmiddel voor samen beslissen.’
Ook Knops is blij met het resultaat. ‘Ik denk dat dit de beweging om keuzehulpen te ontwikkelen en gebruiken ondersteunt. Het helpt om deze nog beter te laten aansluiten bij waar patiënten naar op zoek zijn: een betrouwbaar antwoord op hun vragen over de aandoening en een geschikte behandeling.’

 

Bekijk de Leidraad voor keuzehulp bij richtlijnen