‘3 goede vragen’ is veelbelovende tool voor patiënten

 

 

Zes afdelingen van het Radboudumc draaiden een proef met de campagne ‘Stel 3 goede vragen’. De vragen luiden: Wat zijn mijn mogelijkheden? Wat zijn voor- en nadelen van de mogelijkheden? En wat betekent dat in mijn situatie?

Na een jaar blijkt dat deze vragen 86% van de patiënten helpt om samen met hun arts te beslissen. Projectleider Marja Jillissen deelt haar ervaringen en geeft drie goede tips voor implementatie.

 

Welke belangrijke effecten ervaren patiënten nog meer?

‘Patiënten ervaren duidelijk positieve effecten. Zo is 62% zich bewust geworden dat ze keuzes hebben. Het hielp patiënten ook om actief deel te nemen aan het gesprek in de spreekkamer; 87% vond dat ‘de 3 goede vragen’ hen hielpen om vragen te stellen en 88% vond dat deze hen het gevoel gaven mee te mogen praten over hun behandeling. 96% zou de vragen ook aanbevelen aan anderen. De onderzoekers noemen het een veelbelovende methode om patiënten te ondersteunen in het gesprek met zorgverleners.’

 

‘Door 3 goede vragen realiseerde ik me
dat je gewoon vragen mag stellen.’
(Patiënt Radboudumc)

 

Wat vinden zorgverleners?
‘Met zorgverleners zijn alleen na de pilots interviews gehouden. Zij merkten minder verschillen op, bij patiënten en in de eigen benadering. Veel artsen vinden dat ze al samen met hun patiënten beslissen. We hebben ook tijdens de gesprekken met patiënten het proces geobserveerd en artsen feedback gegeven. Dat werd als leerzaam ervaren.’


Wat levert deze tool jullie ziekenhuis op?

‘Het geeft positieve energie en helpt concreet om dingen anders te doen. Iedereen wil dat de patiëntenzorg verbetert. Daar draagt deze aanpak aan bij. Het levert ook eyeopeners op. Bijvoorbeeld dat de beste medische keuze niet de beste keuze hoeft te zijn voor de patiënt. En dat niet-behandelen of even afwachten ook een keuze is.’

Drie gouden tips voor implementatie ‘3 goede vragen’

  1. Denk goed na hoe je de vragen onder de aandacht brengt van de patiënt.
    ‘Wij doen dat bewust op meerdere manieren: via de website, het online persoonlijk medisch dossier, op wachtkamerschermen en in de spreekkamer. Daarnaast sturen we de informatiefolder met de vragen mee met de informatie voor de eerste afspraak.’
  2. Werk aan twee kanten. Organiseer ook een bijeenkomst of workshop voor zorgverleners.
    ‘Patiënten ervaren vaak drempels, de arts kan die drempel actief helpen verlagen en de patiënt bewust de ruimte geven om zijn vragen te stellen.’
  3. Laat patiënten participeren in werkgroepen en in het gesprek met artsen na de observaties.
    ‘Bij ons leidde dat tot verrassende inzichten. Een arts vond het bijvoorbeeld lastig om ook niet-behandelen als optie te noemen. Dan leek het of ze de patiënt opgaf. De patiënt uit de werkgroep kon haarscherp aangeven hoe je dat kunt voorkomen en dat niet-behandelen een bewuste keuze kan zijn.’